Version 3.0, 2016-04-26
(Dessa villkor gäller för konsumenter, ej att förväxlas med iFiskes tjänsteavtal för anslutna organisationer eller handlare. Version 3 är utökad med villkor för köp av produkter och downloads via iFiskes portal)


Tack för att du använder iFiskes tjänster, här kan du handla fiskekort och relaterade produkter samt göra fiskerapporter på ett säkert och smidigt sätt. Vi är måna om att behandla dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt och erbjuda er hög tillgänglighet på våra tjänster.

iFiske (www.iFiske.se samt applikationer) drivs av Jighead AB, org nr 556957-9757. Vi vill genom dessa användarvillkor upplysa dig om våra regler för iFiske. Dessa villkor (nedan kallade Användarvillkor) gäller för webbplatsen www.iFiske.se samt applikationer som ges ut av iFiske.se

Genom att använda iFiskes tjänster och/eller använda den information som tillhandahålls på eller via appen/webbplatsen godkänner du Användarvillkoren. iFiske förbehåller sig rätten att uppdatera och ändra dessa Användarvillkor. iFiske förbehåller sig också rätten att uppdatera eller ändra webbplatsen liksom att avbryta eller på annat sätt begränsa användandet av dem.

För att handla på iFiske måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar samt reserverar oss för eventuella prisfel som kan förekomma på siten.

För att uppnå hög säkerhet och bästa möjliga tillgänglighet samarbetar iFiske med välkända och beprövade partners, t.ex. Glesys, Cellsynt, Paypal, Klarna och Payson, som i sin tur samarbetar med Telefonoperatörer, Visa, MasterCard och internetbanker.

Tillgänglighet
De produkter och tjänster som tillhandahålls via webbplatsen är inte tillgängliga för alla personer på alla platser. iFiske tillhandahåller inte produkter och tjänster till personer om iFiske anser - utan att behöva visa någon orsak för detta - att tillhandahållandet kan strida mot lagstiftning eller liknande reglering.

För att tillhandahålla högsta möjliga tillgänglighet av tjänsterna drivs vår webblösning samarbete med Ipeer som är en leverantör av kompletta och kostnadseffektiva serverhostinglösningar och bredbandslösningar med hög kvalitet. Driftsorganisationen har mångårig erfarenhet av affärskritisk drift av servrar och Internetaccesslösningar och drivs i ett datacenter som säkerställs av redundanta elförbindelser, redundanta dieselgeneratorer, redundanta Internetförbindelser samt redundanta kylanläggningar.

Beställningar och orderbekräftelse

Beställningar är bindande. Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår hemsida och via sk. betal-SMS. När vi mottagit din order via Internet skickar vi en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Kontrollera din orderbekräftelse så att allt stämmer, skulle det vara något du undrar över så kontakta oss omedelbart. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen eftersom denna innehåller information om din beställning samt utgör ditt kvitto.

Ändringar, återköp, garantier...

På portalen iFiske finns tre huvudkategorier av produkter: (1) Digitala fiskekort, (2) Nedladdningar, "downloads" och (3) övriga produkter.

 

1. Digitala fiskekort

I begreppet "fiskekort" i denna text inkluderar iFiske även villkor för köp av andra typer av tidsbegränsade prenumerationer, t.ex. båtuthyrning, rampavgifter, ledavgifter, etc.

• 1a. Ångerrätt och återbetalning - 14 dagars ångerrätt gäller på köpet, och kan hävdas fram till starttidpunkten för aktuell produkt. Ångerätt gäller ej då produkten börjar gälla omgående. Begäran om återbetalning måste göras skriftligen till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Direkt efter inskickad begäran om ångerrätt är produkten ogiltig och bedrivs då fiske är det ett bedrägeri och lagbrott. 

• 1b. Garantier - Inga garantier lämnas gällande fiskekortet, även när det gäller tillgång på t.ex. lånebåtar, fiskevattens tillgänglighet, tillgången på fisk i s.k. put-and-take vatten, etc. I förekommande fall, kontakta i första hand berörd fiskevårdsorganisation för en dialog om rimlig ersättning.

• 1c. Outnyttjade produkter - Inga avgifter återbetalas om du inte utnyttjar din produkt.

• 1d. Ändringar - Om du har gjort fel vid köpet ber vi dig kontakta vår kundservice så hjälper vi dig mer än gärna till att avhjälpa problemet genom att korrigera fiskekortet. Det är tillåtet att ändra startdatum/tid på alla iFiskes fiskekort, om detta skriftligen meddelas iFiskes kundservice senast tjugofyra timmar innan den ursprungliga starttiden och starten ej flyttas över till nästa kalenderår, så länge som fiskekortet gäller inom samma fiiskevårdsområde och avser samma omfattning.

 

2. Downloads (Nedladdningar)

• 2a. Bekräftelse. När ditt köp är godkänt och genomfört lämnar du kassan och kommer till en sida som bekräftar din beställning. På denna sidan finns en knapp/länk där du kan ladda ner din beställning. När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en orderbekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar detta mail för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst. Du ladda ner produkten via en knapp/länk på din orderbekräftelse.

• 2b. Leverans. Din nedladdning skickas i ett separat email, i vilket det finns en länk för nedladdning. Nedladdningen bifogas också som bilaga.

• 2c. Ångerrätt. På grund av varans beskaffenhet gäller ångerrätten inte för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.

• 3d. Giltighetstid och antal nedladdningar. Du kan ladda ner varje köpt produkt ett valfritt antal gånger under 1 år. Vill du ladda ner dina produkter på nytt kan du göra det genom orderbekräftelsen som skickades via e-post.

• 3e. Kopiering, upphovsrätt och vattenmärkning. PDF-filer kan i vissa fall vattenmärkas. Digital vattenmärkning är ett sätt att skydda upphovsrätten för PDF. Vid nedladdning av en PDF stämplas filen med ett digitalt vattenmärke som består av bland annat kundens namn och ordernummer. All kopiering, utöver för kundens privata bruk, och otillbörlig vidarespridning är förbjuden. Kunden är själv ansvarig för att filerna inte sprids vidare till annan användare. Om filerna hamnar på avvägar, t ex på en fildelningssajt, kan vi få fram kundens ordernummer. Du får flytta dina filer mellan dina egna enheter men all kopiering, utöver för ditt privata bruk, och otillbörlig vidarespridning är förbjuden. Du är själv ansvarig för att filerna inte sprids vidare till annan användare.

 

3. Övriga produkter

iFiske samarbetar med flera leverantörer ("handlare") och har avtal där de skickar varan direkt från sitt lager till er. I vissa fall levererar även iFiske direkt från eget lager. iFiskes plocklista bifogas i paketet.

• 3a. Leverans. Vi levererar endast inom Sverige. iFiske eftersträvar alltid snabb leverans, normalt 1-3 arbetsdagar. Om en vara tillfälligt är slut meddelar vi dig per e-post när vi beräknar skicka den. Du har alltid rätt att häva köpet om du inte godkänner en eventuell förlängd leveranstid. Om en vara tillfälligt är slut meddelar vi dig per e-post när vi beräknar skicka den. Du har alltid rätt att häva köpet om du inte godkänner en eventuell förlängd leveranstid. Om varan försvinner under transporten till kund är iFiske.se betalningsansvarig, det samma gäller om varan skadas men då måste du meddela oss snarast, senast inom 10 dagar.

 • 3b. Produktinformation.Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen som finns i Internetbutiken samt kan ej heller garantera att bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, och även för de eventuella pris fel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Vi skickar varan kostnadsfritt till dig när den kommer till oss. Det skickas då ett mail till dig eller vi ringer inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.

• 3c. Öppet köp och ångerrätt
. Öppet köp gäller på obrutna förpackningar. Kunden har ångerrätt i 14 dagar enligt distans och hemförsäljningslagen. Det innebär att du kan byta till en annan färg/storlek eller helt enkelt returnera p.g.a. att du inte är nöjd med det du beställt. Det enda villkoret är att varan är oanvänd och att originaletiketterna sitter kvar på varan. Returkostnaderna vid byte eller öppet köp står du som kund för. Kunden har också ansvar för att returer kommer fram i originalskick till oss, därför är det viktigt att du förpackar varan så att den skyddas väl. Givetvis får du pengarna tillbaka för varan, när vi mottagit returen och sett att varan är i originalskick. Pengarna sätts in på ditt konto och eventuellt skickas en faktura med uppdaterat belopp. Observera att det kan ta upp till två veckor innan pengarna är tillbaka på ditt konto pga hantering och post. Frakt och eventuell hanteringsavgift (faktura) kommer fortfarande att debiteras dig som kund. Byter du till en annan färg eller storlek tillkommer ny fraktavgift på din bytesleverans. Om varan skadas eller försvinner då du returnerar den till oss är du betalningsansvarig. Därför är det viktigt att du förpackar varan så att den skyddas väl. Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.

Om du vill returnera den oanvända varan ber vi att du alltid kontaktar oss innan du skickar den till oss.

• 3d. Avbeställning. Om du ångrar ett köp direkt efter du har lagt ordern så kontakta oss omedelbart så vi kan makulera ordern och stoppa leveransen. Har leveransen hunnit skickas iväg gäller samma regler som vid öppet köp.

• 3e. Reklamation.  Skulle du få en defekt eller felaktig vara ska du snarast kontakta oss, dock senast inom 2 månader. Vi ber dig att alltid kontakta oss innan du skickar något till oss. Dina åsikter som kund värderas högt därför ber vi dig vara tydlig och noggrann när du beskriver felet på varan. Skriv också om du önskar en ny vara eller pengarna tillbaka. När vi mottagit din vara och godkänt reklamationen skickas en ny vara eller så sätts pengarna in på ditt konto. Vi står självklart för frakten vid fel leveranser och godkända reklamationer. Vid alla reklamationer görs en utredning utav produkten, i vissa fall måste vi kontakta leverantören, vilket gör att det kan ta lite längre tid. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

 

Din rätt att använda information på webbplatsen
Allt material som iFiske har lagt ut på webbplatsen skyddas av immaterialrättslig lagstiftning. Det betyder bl.a. återgivande och mångfaldigande av material eller delar därav – utöver nedladdning för ditt privata bruk i icke - kommersiellt syfte - förutsätter skriftligt samtycke av iFiske. 

De varumärken eller andra kännetecken som iFiske äger får inte användas utan uttryckligt skriftligt godkännande från iFiske. iFiskes varumärken, kännetecken eller firma får inte användas på så sätt att det i en sökmotor uppkommer en ”felaktig” träff, t.ex. i s.k. meta-taggar eller annan dold text.

Länkar till och från våra webbplatser
iFiske ansvarar inte i något fall för länkar från någon av iFiskes webbplatser till externa webbplatser eller de externa webbplatsens innehåll eller funktionalitet. Du bär risken för användning av sådana webbplatser. Det är tillåtet att göra förflyttade länkar, d.v.s. länkar som flyttar läsaren till iFiskes webbplatser.
Det krävs skriftligt tillstånd från iFiske för att få göra integrerade länkar, d.v.s. länkar som hämtar och visar eller framför material från iFiskes webbsidor.

Begränsning av ansvar
Allt material som finns tillgängligt via iFiskes appar och webbplatser är - om inte annat uttryckligen framgår - avsett endast som allmän information och utgör inte rådgivning eller rekommendationer. Det kan finnas en risk att informationen inte är uttömmande eller uppdaterad. Det kan också finnas en risk att informationen innehåller felskrivningar och tekniska brister. Det är upp till dig själv att värdera lämpligheten av att använda den information som förmedlas på webbplatsen.

Även om iFiske alltid bemödar sig att hålla webbplatsen och apparna fria från virus kan vi inte garantera att de är virusfria. Du uppmanas därför, för din egen skull, att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder och använda t.ex. en sk. virusskanner före nedladdning av all slags information, programvara eller dokumentation.
iFiske ansvarar inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av webbplatsen och/eller de appar vi publicerat.


Tillämplig lag
Tolkning och tillämpning av dessa Användarvillkor ska ske enligt svensk lag. Om du har frågor kring våra användarvillkor är du välkommen att kontakta oss.

Vid köp av fiskekort gäller specifikt att fisket i enskilda vatten tillhör fastighetsägaren enligt lag (1993:787) och fiskekortet ger en rättighet att under en begränsad period bedriva fiske. Det är köparen av fiskekortets ansvar att själv upplysa sig om de gällande regler som för aktuellt fiskekort och område. En fiskevårdsområdesförening får ta ut kontrollavgift av en fiskare som har lov att fiska i området men som bryter mot föreningens egna fiskeregler enligt Lagen (1981:533) om fiskevårdsområden enligt (SFS 2010:1874). 

Vid en tvist följer vi ARN, Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

iFiske ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.


Policy och riktlinjer för behandling av personuppgifter
iFiske värnar om den personliga integriteten! Alla kunder som köper fiskekort hos oss eller använder någon av våra andra tjänster ska känna sig trygga när de anförtror iFiske sina personuppgifter. iFiske följer lagar för att skydda den personliga integriteten, regler för sekretess samt interna regler för den praktiska hanteringen.

iFiske behandlar personuppgifter endast för särskilda och uttryckligt angivna ändamål. Exempelvis behandlas personuppgifter för fiskekorten för att iFiske ska kunna utfärda fiskekort samt registrera och redovisa köp för berörd organisation. 

Uppgifterna behandlas även för att iFiske och fiskevårdsorganisationerna genom kundutskick och på andra sätt ska kunna lämna bättre och personligare erbjudanden, nyhetsuppdateringar och god service.

Marknadsföring
Information som lämnats till iFiske kan komma att användas av iFiske eller berörd fiskevårdsorganisation/företag för sk. utskick via SMS eller email. Detta för att kunna lämna bra och personlig information, erbjudanden och bättre service till sina kunder. Det är iFiskes mål att förenkla kundernas vardag. För att uppnå målet kan iFiske göra en fördelning av kunderna, baserat på de personuppgifter som kunderna lämnar till iFiske, och de uppgifter som iFiske inhämtar från offentliga register. Fördelningen kan ske enligt särskilda kriterier, till exempel:

  • Berörd fiskevårdsorganisation eller företag
  • Var i landet köparen finns

Kunden har alltid rätt att begära att de personuppgifter om kunden som iFiske har. En sådan begäran ska skickas med e-post till iFiske.

Insamling av personuppgifter
iFiske samlar in personuppgifter om kunden huvudsakligen genom:

  • Vid köp av fiskekort
  • Vid fiskerapportering
  • Användning av www.iFiske.se
  • Enkäter
  • Offentliga register för uppdatering av övriga insamlade uppgifter.

Samtycke
I de fall så krävs eller annars är lämpligt erhåller iFiske samtycke från kunden innan behandlingen av personuppgifter om kunden påbörjas. Kunden kan samtycka genom att godkänna våra användarvillkor vid köp av fiskekort. Innan samtycke lämnas informeras kunden om gällande villkor. 

Kunden har rätt att återkalla ett lämnat samtycke. iFiske kommer i så fall inte att behandla ytterligare personuppgifter eller att uppdatera tidigare lämnade personuppgifter om kunden, om samtycke är en förutsättning för behandling av personuppgifterna.

Fiskerapporter (Synonymt med "fångstrapporter")
Av insändaren vald 'publik' information från fiskerapporter kan publiceras på iFiske.se och hos utvalda partners. Icke publik information delas med representanter av berörd fiskevårdsorganisation, samt av iFiske. Aggregerad, anonymiserad data kan kommas att delas med av iFiske utvalda och godkända svenska myndigheter och andra samarbetspartners, t.ex. Länsstyrelser och HaV.

Gällande foton som skickas in tillsammans med fiskerapport gäller att det är enbart tillåtet att ladda upp bilder på fångster/fiskar som har en koppling till den aktuella rapporten.  Du får inte ladda upp bilder du inte har rättigheter till, som bryter mot lagen eller kan uppfattas som stötande. iFiske har rätt att refusera bilder som inte anknyter till fiske eller som anses som stötande. Trots att uppladdningen av övriga typer av bilder på iFiske ej är tillåtet kan Vi inte manuellt kontrollera eller har möjlighet att övervaka innehållet på Webbsidan. Det är möjligt att bilder eller annat material kan förekomma på iFiske som är olagligt eller stötande och som strider mot de restriktioner för innehåll som framgår ovan. Vi tar inget ansvar för sådana bilder eller material. Vänligen kontakta oss omedelbart om du upptäcker sådana bilder eller material. Ditt foto kan komma att publiceras på andra webbplatser och i tidsskrifter i samband med iFiske.se; Du äger dock fortfarande rättigheterna till ditt foto. Exempel: iFiske.se gör reklam i en fisketidning och senaste fiskerapportsbilden publiceras.


Information om personuppgifterna

I samband med att kunden första gången lämnar personuppgifter, t.ex. vid registrering av användarkonto på webbplatsen eller vid köp av fiskekort genom iFiske får kunden information om behandlingen, till exempel information om vem inom iFiske som är ansvarig för behandlingen och för vilka ändamål personuppgifterna behandlas.

Tillgång till personuppgifterna
Inom iFiske ska så få som möjligt ha tillgång till kunders personuppgifter. Uppgifter som registreras hos iFiske omfattas av vår sektress och lämnas således inte ut till någon utanför iFiske, förutom till berörd fiskevårdsorganisation, annat än för behandling av extern betalningslösning och för utfärdande av Fiskekort. 

Vid köp genom ehandelspartner, t.ex. Klarna eller Payson, får iFiske aldrig tillgång till säkerhetskritisk finansiell information, t.ex. betalkortsnummer eller bankkonto.  För dessa ehandelslösningar behandlas och förmedlas endast begränsad och nödvändig information från iFiske till respektive partner i samband med köp. Gällande eHandelspartners under 2014 är Payson (web), Klarna (web) och Cellsynt (SMS). Vi hänvisar till respektive bolags hemsida för mer information om deras användningsvillkor och policys gällande hantering av personuppgifter och övrig finansiell information (www.payson.se resp www.cellsynt.se)

Uppgifter som registreras hos iFiske kan i begränsad utsträckning komma att användas av övriga Jighead AB’s tjänster. Information används i såfall endast för särskilt angivna ändamål, till exempel för att göra reklam för iFiskes varor och tjänster.

Utomstående eller fiskevårdsorganisationer som inte berörs av fiskekortsköp eller fångstrapprtering har ej tillgång till personuppgifter om kunderna. 

Personuppgifter bevaras endast så länge som det finns behov av att bevara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för. Således gallras uppgifterna i ett kundregister när ett kundförhållande har upphört. Uppgifterna kan dock behöva sparas för annat ändamål, till exempel för statistik och bokföringsändamål.

Säkerhet
De uppgifter som anförtros iFiske behandlas på ett betryggande sätt. Endast ett begränsat antal personer med särskild behörighet har tillgång till uppgifterna och skydd finns både mot intrång och förstöring av uppgifterna.

Personuppgifterna överförs inte till någon utanför iFiske, i annat fall än de som har angivits ovan under rubriken ”Tillgång till personuppgifterna”.

 Din varukorg är tom.

http://reservdelar24.se