Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får på iFiske!



 

Oj! Jag måste göra ett återköp, kan ni hjälpa mig?

Om fiskekortet inte börjat gälla ännu, inga problem. Maila oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och ange detaljer om köpet, t.ex. vilket nummer fiskekortet har, så löser vi det.   → Läs Mer: Användarvillkor

Har fiskekortet börjat gälla, kan det i undantagsfall gå att lösa. I så fall måste du först kontakta aktuellt fiskevårdsområde eller organisation för ett skriftligt godkännande av dem som skickas till oss, då det är deras produkt. 

Hjälp, jag fick ett kvitto/fiskekort för en annan person, till min mail eller SMS som jag inte köpt!

Oroa dig inte. Vi har inte dragit några pengar från dig. Det är en person som skrivit fel på sitt fiskekort, och av misstag skrivit ditt telefonnummer eller mailadress. Troligen har personen i fråga en mycket snarlik adress eller nummer. 

Måste jag ha ett användarkonto på iFiske för att köpa ett fiskekort?

Nej. (Men ett konto underlättar, då du kan spara t.ex. adressuppgifter och även komma åt dina köpta fiskekort vid senare tillfälle. Det är gratis!)

Kan jag uppgradera mitt fiskekort, t.ex. från vecko- till årskort, om jag betalar mellanskillnaden?

Om fiskekortet ej börjat gälla kan vi göra ett återköp, och du köper ett nytt fiskekort. Om fiskekortet redan börjat gälla kan vi inte upp- eller nedgradera fiskekort.

Jag har slarvat bort eller hittar inte mitt fiskekort, kan ni skicka det?

Enklast är att först göra ett gratis användarkonto på iFiske, och sedan under "Mina Sidor" ange din mailadress och ditt telefonnummer. Då kommer du se alla fiskekort du köpt både på hemsidan och i appen. Om du har köpt fiskekort via SMS kan du också se dessa, under förutsättning att du på Mina Sidor kopplar samma mobilnummer som du använde vid köpet till ditt användarkonto på iFiske.  

Hittar du inte det ändå? Maila oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och ange vilket område det gäller, och ditt namn samt mail och telefonnummer, så skickar vi det igen...

Jag köpte ett fiskekort men det syns inte i appen eller på "Min Sida"?

Mobilnumret som du köpte fiskekortet från, alternativt ePostadressen måste stämma med det konto du är inloggad som i appen eller på vår hemsida. 

För att ett fiskekort ska visas under ditt konto (inne i appen eller på Min Sida) måste alltså något av följande gälla:

  1. Det är exakt samma e-postadress på ditt användarkonto på iFiske som det som är angivet på fiskekortet; eller...
  2. Det telefonnummer som angavs på fiskekortet är "kopplat" till ditt användarkonto på iFiske. Du kopplar ett eller flera telefonnummer till ditt användarkonto på Min Sida på iFiske.se

För dig som fiskar...

Vad är ett fiskekort?

Ett Fiskekort är ett personligt tillstånd att sportfiska i ett visst vatten under vissa villkor. De säljs vanligen av vattenägarna via en fiskevårdsområdesförening till fritidsfiskare. I vissa fall är det statliga, privata eller arrenderade vatten och då kan en t.ex. länsstyrelse eller en lokal fiskeklubb stå bakom fiskekorten. → Läs Mer: Vad är ett fiskekort?

Behöver jag ett verkligen ett fiskekort? 

Fritt fiske ingår ej i Allemansrätten. Det fria handredskapsfisket i Sverige är begränsat till Sveriges kustband samt i de fem stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. Även här gäller dock regler, För mer information, se http://www.svenskafiskeregler.se/). 

Om du skall fiska i ett annat vatten så behöver du rättighet att fiska, dvs ett fiskekort. I Sverige finns ungefär 2000 så kallade fiskevårdsområden (FVO) och ungefär lika många klubbar och andra organisationer, vilka normalt sett är de som säljer fiskekort (t.ex. via iFiske). Fiskevatten kan dock även vara privata eller t.ex. arrenderas ut till företag eller föreningsliv. 

Kan vi fiska flera personer på samma fiskekort?

Nej, troligen inte - normalt sett är fiskekort personliga (och kan ej överlåtas). Lokala undantag och regler kan dock förekomma, och i många fall erbjuds också s.k. familjekort. Läs fiskereglerna för det område där du planerar att köpa fiskekort för mer information.

Hur funkar ett fiskekort på iFiske?

Till skillnad från traditionella fiskekortsåterförsäljare säljer vi ej fiskekort på papper. Du köper istället kortet elektroniskt via hemsidan, appen eller SMS. Vi skickar det till dig som SMS och Mail (Med en PDF), och du kan även se det i vår App. Betalningen sker med SMS (Wywallet), Bankbetalning, Kort eller faktura. 

Hur tar jag med mig ett "iFiske-fiskekort"?

Den sexsiffriga Fiskekortskoden är ditt fiskekort, så ta med dig mobilen eller skriv upp det numret. Du kan även skriva ut den PDF som vi mailar (Vid köp på webben) eller komma åt ditt fiskekort från vår App.

Jag är Barn/Ungdom, behöver jag fiskekort?

Kanske! Det finns ingen generell lag eller bestämmelse i Sverige som säger att barn och ungdomar fiskar gratis. Däremot har många områden valt att erbjuda fritt fiske för barn och ungdomar, ofta i Målsmans sällskap. Läs fiskeregler för det område du vill veta mer om. Om inget anges, så krävs fiskekort.

Vilka redskap får jag fiska med när jag har fiskekort? Får jag t.ex. Angelfiska eller lägga nät?

Alla områden har olika regler för detta. Generellt sett kan dock sägas att normalt sett så gäller fiskekort för fiske med handredskap. Fasta redskap, t.ex. nät eller angel, omfattas normalt sett inte av fiskekortet. Studera reglerna noga för aktuellt område, eller hör av dig till den ansvariga kontaktpersonen vid frågpr.

Finns det ett fiskekort för hela Sverige? Finns det ett fiskekort för hela län?

Nej. I Sverige finns inga samordnade fiskekort där man köper kort för en hel del av landet, t.ex. ett län. I vissa fall har dock flera FVO gått samman och erbjuder ett fiskekort som gäller inom ett större område. Ofta benämns dessa som "turistfiskekort".

Varför finns inte området XXXX med på iFiske? Jag vill köpa fiskekort där…

iFiske har ingen riks- eller länstäckande rätt att sälja fiskekort i hela Sverige, utan säljer endast fiskekort för de områden som tecknat avtal med oss. Om du har möjlighet är vi självklart tacksamma om du hjälper till att tipsa berört förening om att det kan vara en bra idé att även sälja sina fiskekort digitalt. → Läs mer: Saknade fiskevatten på iFiske

Vad är tjuvfiske och konsekvenserna av det?

Olovligt fiske, så kallat tjuvfiske, är ett lagbrott som utreds av polis och åklagare och vanligvis beivras med böter. Vid fällande dom kan tjuvfiskaren bli av med beslagtagen fiskeutrustning. Från och med 2011 får också fiskevårdsområdena i Sverige enligt lagen ta ut en kontrollavgift av den som bryter mot de regler som utfärdats. Kontrollavgiften kan ofta uppgå till flera tusen kronor i kostnad. → Läs mer: Tjuvfiske, lagar och påföljder

Varför finns det fiskekort?

Med ett fiskekort så kan vattenägaren hålla koll på hur många som fiskar i vattnet, men även få in pengar för viktiga vattenvårdande åtgärder. Fiskekort finansierar en stor del av de viktiga åtgärderna i våra vatten. Normalt sett används intäkterna till att finansiera återplantering av fiskyngel, kalkning och andra vatten- och fiskevårdande åtgärder, men även till ekonomisk ersättning till ägarna av fiskerätten (markägare).

Är fiskekort på iFiske dyrare än i butik?

Nej, Fiskekort på iFiske är inte dyrare än i butik. Vi är en eHandelsplats för fiskevårdsområden och det är de som är säljare och deras egen prissättning som gäller. iFiske sätter ej priset. Det enda iFiske gör är att sälja och hantera fiskekorten för att öka tillgängligheten och minska administration och kontanthanteringen för dem. I sällsynta fall kan det dock råda mindre prisskillnader mellan fiskekort i butik, och de som säljs via iFiske.

 

För er som är en förening eller organisation...

Vilka är iFiske? Jighead AB?

iFiske är en tjänst som drivs av ett IT-företag (Jighead AB) som är specialister på hantering av digitala fiskekort och fångstrapporter.  → Läs mer: iFiske och Jighead AB

Jag är en tillsyningsman för föreningen X, kan ni lägga upp mig?

Javisst. Be en en ansvarig i er organisation/förening maila oss så fixar vi det.

Vad krävs för att komma igång och sälja via er?

Ni behöver ha ett beslut på att sälja genom oss, och information om ert område tillgängligt (t.ex. priser, fiskeregler, en beskrivning av ert vatten, osv). Maila oss, så skickar vi en länk till en anslutningssida. Där accepterar ni våra villkor samt ger oss en rättighet att bli återförsäljare av era fiskekort. Maila till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring 013-73330 så hjälper vi er att komma igång! 

Är iFiske tänkt bara för stora områden/föreningar?

Nej! iFiske är till för alla föreningar, klubbar och företag som erbjuder fiske mot uppvisande av fiskekort.

Vad kostar det att sälja genom er?

Vi har ingen anslutningsavgift, årsavgift eller några dolda avgifter. Vi går helt och hållet på provision per sålt fiskekort. I vår broschyr finner ni gällande provisionsnivåer.

Måste vi gå över helt till iFiske / Kan vi behålla våra befintliga återförsäljare?

Nej, Ni kan behålla alla befintliga återförsäljare, iFiske kräver ej exklusivitet.

Behöver vi vara duktiga på data/IT/Internet/mobiler för att använda iFiske?

Nej. Systemet är konstruerat för att vara så enkelt som möjligt att använda. Ni väljer själva hur mycket av iFiskes funktioner ni väljer att utnyttja. Den enda funktionen ni kommer behöva ta till er är hur tillsyningsmannen gör en kontroll av ett digitalt fiskekort via SMS, vilket dock är okomplicerat.

Kan ert system även användas av återförsäljare i vanliga butiker?

Ja, iFiskes system kan hantera även detta via ett internetbaserat system. Vi kan erbjuda både ett system för försäljning bakom disk, och ute i butiken via en kundterminal.

Hur kontrollerar vi fiskekorten?

Antingen via listor som ni skriver ut och tar med er ut på vattnet, eller ännu bättre via en vanlig mobiltelefon. Vi har ett speciellt nummer ni kan skicka ett SMS till, så får ni svar inom några sekunder om fiskekortets giltighet. Har ni en sk. smartphone kan ni även använda QR-koder eller en mobilanpassad hemsida för kontrollerna.

Vilken statistik kan vi få ut av systemet?

Ni kan, över en av er vald tidsperiod, få ut statistik om t.ex. försäljning och fångster. Det finns stora möjligheter här att aktivt se hur omsättning och uttag har påverkats i ert område över tid.

Hur funkar det med MOMS?

Det är fortfarande ni, i juridisk mening, som är säljare av fiskekorten via våra kanaler (t.ex. vår hemsida och app). Om ni redovisar moms, anges priser inkl moms, gör ni inte det, anges priser utan moms.

Säljer ni även till utländska turister?

Ja. Inte via betal-SMS pga provisionsnivåerna till telefonoperatörerna i utlandet, men via vår hemsida.

Kan inte kunden fuska och köpa fiskekortet när de ser att en tillsyningsman närmar sig?

Alla fiskekort är tidsstämplade exakt när de köptes, och vi har även en möjlighet att fördröja leveransen av fiskekortet efter köpet är klart.

 

 

 

 

 

 Din varukorg är tom.

http://reservdelar24.se