vemdalen-ikon

Thomas Abrahamsson och hans svärfar åker upp på en oförglömlig fiskevecka i härliga, vilda härjedalen och fiskar öring, röding, harr och gädda i Hån Vemdalen. Det bjuds på vacker natur och en solig vecka med fiske både i naturliga vilda strömmar och tjärnar med inplanterad fisk.

Av Thomas Abrahamsson.

Fiskevecka i Hån Vemdalen - Thomas Abrahamsson

Vemdalen-rubrik

Jag möter upp med Thomas som vi bestämt, redan klockan 5 på morgonen utanför deras lägenhet i Linköping. Det härliga med sommaren är att solen redan är uppe och fåglarna kvittrar, det gör det lite lättare att styra kosan norrut.  GPS:en tycker att vi bör vara framme runt klockan ett när vi letar oss fram på de mindre vägarna runt Tjällmo. Vi åker via Örebro, förbi Siljan och genom de ödsliga skogarna i Finnmarken för att komma till Härjedalen och Hån Vemdalens fiskevårdsförening. Här finns några av Sveriges sydligaste fjäll och fina fiskevatten med Harr, Öring och Röding – arter som är svåra att hitta hemma i Östergötland.

Vi ska bo i Björnrike, en stugby precis nedanför de stora slalombackarna längst bergssluttningarna i Vemdalen. På sommaren är det tomt här och nästan alla hus står öde. Det märks att högsäsongen här är på vintern, inte sommaren. Det passar oss bra, det är lugnt, skönt och tyst – precis vad vi vill ha. Vi är ju här för att slappna av och fiska i flera dagar, inte för att åka utför och gå på Afterski.

Vi tas emot av Rune Andersson, den entusiastiske och hårt jobbande eldsjälen som både tar hand om stugorna vi bor i och är ordförande i Hån Vemdalens fiskevårdsorganisation.  Föreningen såg snabbt fördelarna med digitala fiskekort och detta var en av de första som anslöt sig till iFiske, eller SMSFiske som vi hette då. Rune berättar för oss vilka tjärnar och vatten som det finns att fiska i, ger oss fisketips och allmänna råd om hur vi hittar i området. I det stora fiskevårdsområdet finns allt från vilda, strömmande älvar till flera tjärnar men också uppdämda bäckar som bildar fina dammar med öring, röding och regnbågsforell.

JarpbacksdammenJärpbäcksdammen

Vårt första fiskestopp blir Järpbäcksdammen, en lätt tillgänglig put-and-take-damm inte långt från Björnrike . Det är egentligen en uppdämd bäck, och Rune berättade att man nyligen fått höja vattennivån ytterligare eftersom rödingen tyckte att vattnet blev för varmt. Dammen är inte stor, man går enkelt runt den på tio minuter. Vattnet ligger vackert i en liten dalgång omgärdat av tall och granskog med högfjället i öster och Sonfjället i väst.  I dammen finns öring och röding och föreningen har nyligen fyllt på med 500kg öring i halvkilosstorlek. Och visst finns det fisk! Massor med fisk! Överallt vakar det, och jag ser till och med fiskar som skjuter rakt upp ur vattnet för att enkelt fånga insekter ovanför ytan. Här ska det väl inte ta lång tid att få napp, tänker jag, och börjar fiska med en liten beprövad Mepps-spinnare.

Tyvärr så verkar inte spinnare fungera. Jag går igenom dragboxen och provar olika djup och hastigheter. Jag provar wobblers, små skeddrag, och andra spinnare… Inte ett hugg. Jag landar dragen preciiiiis vid vaken och hoppas på hugg, men nej - inget! En bit bort får en äldre herre napp och Thomas hjälper honom att håva upp en blänkande ädelfisk.  Plötsligt får jag någonting på kroken. Det känns inte som fisk, men vad är det? Förvånad vevar jag upp mitt napp – en liten silverblå wobbler! Prisa gud – här kommer skatteåterbäringen!

Efter ett par timmar i högsommarvärmen ger både jag och Thomas upp – vi konstaterar att de andra som fiskar uteslutande använder mask och metar, eller fiskar med flugor efter ett större flöte. Vi packar ihop och åker förbi den lokala fiskebutiken, Ekbergs Fiske. Det är en riktigt stor butik, med fint utbud och duktig personal som hjälper oss att välja ut några flöten och flugor.  I morgon ska vi se om vi inte kan lura någon firre.

Dag 2
Vi börjar dagen med att bege oss till Catch-and-Releasesträckan i Veman  vid Sälströmmen, söder om Vemhån.  Här ska det enligt Rune vara ett fantastiskt fint fiske efter bland annat grov harr i en bred, strömmande del av Veman. Ån slingrar sig genom den sandiga tallskogen och det är fantastiskt fint här, sinnebilden av ett perfekt flugfiskevatten. Överallt vakar det, och vi försöker nöta på med torrflugor på flöte och med små blanka spinnare. Trots att jag prickskjuter precis på vaken så händer det inget, tydligen har fiskarna ställt in sig på någon speciell insekt och är inte alls intresserade av blankt stål och sylvassa krokar. Efter ett par timmar, en kopp kaffe och ett par äggmackor ger vi upp och beger oss vidare mot Vemdalsskalet.

Salstrommen
Sälströmmen

Vi beger oss mot Varggranstjärn, en liten tjärn högt uppe på kalfjället, 905 möh. Vägen upp är brant och vi betalar glatt vägavgiften till fiskevårdsföreningen med hjälp av ett SMS. Uppe på fjället blåser det hårt och det går mycket vågor på vattnet. I norra delen av sjön är det svårt att fiska eftersom en hel del fjällbjörkar står under vatten. Jag går runt sjön och nöter på med spinnare i ett försök att ta någon av de hundratals glupska regnbågar som planterats ut här. Föreningen har lyckats få igenom att sjön inte ska tömmas helt på vatten under vintern, då snökanonerna glupskt slukar vatten för att skapa konstgjord snö till skidbackarna strax nedanför. Detta gör att vissa fiskar kan överleva även på vintern, och växa till sig tills nästa fiskesäsong.

Varggranstjarn
Varggranstjärn - Regnbågsfiske på 905 möh

Vi ser flera personer som plockar upp fisk, men trots lite småhugg och napp lyckas vi inte plocka upp någon fisk. Regnbågarna vakar mycket och stryker förvånansvärt nära stranden. Vi tittar runt lite och frågar hur de andra går - de som får hugg metar med torrfluga eller mask. Till vår stora frustration fortsätter ett gäng med några asiatiska turister att plocka upp fisk efter fisk en bit bort…

Storvandstjarn

Storvåndstjärn - med båtar att hyra från föreningen och en SMS-fiske-skylt!

På kvällen blir det dags för Storvåndstjärn, en ganska stor tjärn i de djupa skogarna söder om Vemhån. Här har föreningen under flera år planterat in mer ädelfisk, samtidigt som det finns kvar ett naturligt bestånd av vild fisk, inklusive abborre och gädda. Vi lånar en av de tre roddbåtarna som finns här av Rune, och beger oss ut i en tur runt sjön. Thomas lyckas fånga en skaplig gädda, men återigen så gäckar ädelfisken oss. En äldre herre som också är ute på sjön lyckas plocka upp ett par öringar på maskrodd, men erkänner att fisket är trögt för tillfället.

Vi åker förbi Ekbergs Fiske på vägen hem och investerar i en burk med mask, det verkar som att det tagits en del svårflirtat ädelfisk på just mete under veckan, så detta fiskesätt måste vi prova också.

Dag 3
Denna dag åker vi till ett otroligt vackert ställe i tallskogarna strax utanför Vemdalen där Veman blir just Veman. I den idylliska, sandiga skogen möts här nämligen de två åarna Sörveman och Norrveman. Det är underbart vackert här, vattnet är kristallklart och rinner sakta över sandåsarna söderut. Vi provar att fiska efter den stora harr som ska gå här med små spinnare, mete och fluga men lyckas inte locka någon till hugg. Det beror troligen på vädret, det är strålande sol, högtryck och nästan 25 grader varmt – inte de bästa förutsättningarna.

Veman

Vi beger oss tillbaka till Järpbäcksdammen där vi försöker locka en röding till hugg igen. Trots mete med mask och ett par hugg lyckas vi inte landa någon finsmakare. Inför kvällen har vi lite större hopp om fisk, och av föreningen får vi låna en liten båt med motor för att bege oss ut på Yttersjön och fiska gädda. Fisket efter gädda här är känt, och för några år sedan försökte man till och med minska beståndet genom att systematiskt fiska upp gäddorna i tävlingsform ”Gäddjakten”. Över sextusen gäddor togs upp men detta var några år sedan och beståndet har nu börjat återhämta sig.

Veman-2

Det är en fantastiskt fin kväll, med solnedgången i nordväst och ett lugnt vatten utan allt för mycket blåst. Vi tuffar sakta söderut med dragen efter båten, och redan efter några sekunder krokar Thomas sin första gädda på ett vassdrag. En liten gädda på några hekto får gå tillbaka, och vi inser att det här lovar gott inför kvällen. Vi åker längst vassen och det hugger gädda hela tiden, totalt får jag nio gäddor och två abborrar denna underbara kväll. Det är inga stora gäddor, den största är väl dryga tre kilo, men bara känslan av att få napp och fisk igen är underbart skönt. Sjön är grund, nästan lite väl grund. Detta är en effekt av att sediment som fällts ut på botten på grund av torvtäkterna och avverkningar runt sjön, och vi får hela tiden stanna och plocka sallad från krokarna. Nöjda ser vi hur solen gå ner över fjällen och vattnet ligger helt spegelblankt när vi beger oss tillbaka till bryggan.

gaddstrackan
Veman strax efter "Gäddsträckan"

Dag 4
Vi börjar dagen med att fiska i Hanakamtjärn, en liten tjärn som ligger precis vid vägen nära Björnriket. Trots alla gånger vi åkt förbi här, så har vi aldrig sett någon som fiskar här – kanske på grund av att den ligger precis vid vägen?  Uppe vid Järpbäcksdammen och Varggranstjärn var det alltid flera andra sportfiskare på plats, men här är det helt tomt.  Vi går runt sjön och ställer oss under några tallar med vinden i ryggen. Det vakar lite överallt och jag kastar en liten rödgul spinnare mot ett av vaken. Pang! Efter en kort kamp så landar jag stolt veckans första ädelfisk – en öring på en sex, sju hekto. Efter en stund får också Thomas napp på sitt maskmete, men tappar tyvärr fisken precis när han ska ta den med håven. Trots flera napp till lyckas vi inte landa fler fiskar, men dagens lunch är i alla fall räddad.

Bergtjarn

Bergtjärn - långt in i den vackra skogen

På kvällen beger vi oss mot Bergtjärn, som är en av de tjärnar som ligger lite mer svårtillgängligt. Efter tjugo minuters promenad på en stig genom en helt fantastiskt vacker tallskog kommer vi fram till den lilla tjärnen som ligger på ganska hög höjd i skogarna väster om Vemhån. Runt hela tjärnen är det blött och svårt att komma till, men jag kavlar upp byxorna och kan utan problem knalla runt längst strandkanten. Vi ser fiskar som bokstavligen flyger upp ur vattnet i sin jakt på lågt flygande insekter. Trots all aktivitet i sjön lyckas vi inte kroka någon fisk, men det blir en fantastiskt fin kväll med grillad korv och solnedgång över talltopparna.

Dag 5
Vi vaknar upp till en kall och regnig dag. Högtrycket har gett sig av och termometern visar bara på femton grader. Idag ska vi fiska gädda, och vi tar bilen till Ljusnan och Hedeviken där vi får hyra en båt på campingplatsen. Här rinner Ljusnan och bildar en stor sjön, Vikarsjön, i dalgången från norr till syd. Det är svårfiskat – det är för grunt, strömmen är hård och vi driver nedåt samtidigt som vinden blåser oss uppströms. I vattnet kommer mängder med skräp flytande, pinnar och stora mängder gräs som hela tiden fastnar i dragen och gör det svårt att fiska.  Vi får senare veta att detta beror på att kraftverket uppströms nyligen släppt ut stora mängder vatten ur dammarna, som river upp gräs och annat. Vi flyter med nedströms och kommer ut i Vikarsjön. Sjön är vacker och påminner mig nästan om Loch Ness, med de höga bergen som vacker fond i söder.  Precis när det börjar regna så smäller det till i mitt spö, och efter en ganska hård kamp landar jag en vacker gädda. Den mäter 70 cm och borde väga runt tre kilo. Efter en klapp på huvudet får hon gå tillbaka ner i vattnet. Vi ror i en vid sväng över sjön, och blir förvånade över hur grunt det är på flera ställen. Förutom en massa vattenväxter så blir det inga fler hugg, och genomblöta ror vi till slut tillbaka till Sonfjälls  campen där vi får en kopp kaffe. Vår fiskevecka är slut för den här gången, men jag ser redan fram emot att åka tillbaks till Härjedalen och fånga den där luriga, svårflirtade rödingen eller harren...